ژئوپلیتیک افغانستان

وبلاگ انجمن ژئوپلیتیک افغانستان

ژئوپلیتیک افغانستان

وبلاگ انجمن ژئوپلیتیک افغانستان

سردار امید

 

 برگرفته از صفحه فیسبوک شطرنجیّون 

 

سردار امید

1. چه کرد؟
با عضویت در حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان وارد سیاست و تبدیل به یک بازوی قوی برای حاجی‌محمد محقق شد. او اکنون به حیث رئیس دفتر معاونیت دو...م ریاست اجرائیه مشغول اجرای وظیفه است. گرچه عهد و پیمانش با محقق تاکنون محکم بوده اما درباره پذیرش این پست اشاره به توأمی علم و عمل می‌کند: «تصمیم جمعی من و دوستانم بر آن شد که در کنار شغل معلمی‌ام که همیشه به آن افتخار می‌کنم و ارتباطم با دانشگاه کماکان ادامه دارد، در سایر روزهای کاری هفته در مجموعه ریاست اجراییه - ریاست دفتر معاونت دوم مشغول ایفای وظیفه شوم.»
داکتر سردارمحمد رحیمی پس از اتمام تحصیلات تا مقطع دکتورا در رشته جیوپولیتیک، به مهاجرتش در ایران خاتمه داد. اندوخته علمی وی سبب تحکیم روابطش با نسل جوان شد که نسبتاً فراقومی است. چنانچه هنگامی که نامزدوزیر تجارت و صنایع بود، شاهد حمایت تحصیلکردگان اقوام غیرهزاره از وی نیز بودیم.
وقتی 38 سال پیش در خانه حیدرمحمد در ترینکوت ولایت ارزگان زاده شد، شاید خانواده‌اش تصور آن را نداشت که سردار روزی در پوهنتون‌ها پشت میز خطابه بایستد و یا عضو هیأت دولتی مذاکره‌کننده گروه صلح با طالبان باشد. خانواده سردار زندگی ساده‌ای داشته‌اند. به گفته همسرش، سردار برای تأمین مخارج تحصیلش مجبور به کار در زمین‌های زراعتی و امور ساختمانی بود.
همسرش می‌گوید: «هرگز ایشان را عصبی ندیدم همیشه با منطق و صبر حرف‌های‌شان را به سایرین می‌فهماند.»
رحیمی پست‌های مختلفی را کار نموده از جمله مشاوریت ارشد وزیر امور شهرسازی و مشاوریت ارشد فرهنگی ولسی جرگه. از آنجایی که در انتخابات ریاست جمهوری 1393 همراه تیم اصلاحات و همگرایی بود، پس از تشکیل حکومت وحدت ملی به عنوان وزیر تجارت و صنایع معرفی شد. گرچه مکر جعفر مهدوی، نماینده مردم در ولسی جرگه ـ اتهام نداشتن سند لسانس ـ چندان کارساز نیفتاد، اما حاصل روش‌های جدیدی که رحیمی تجربه می‌کرد، 111 رأی بود. رحیمی در فیسبوک خود نوشت: «صادقانه تلاش خود را نموده‌ام و امروز آسوده‌تر از همیشه می‌توانم به همه ملت عزیزم بگویم که هیچ کم‌کاری و اهمالی نداشته‌ام. پاینده باد افغانستان عزیز، زنده باد ملت سربلندم».
رحیمی جوان، یک فعال اجتماعی و فرهنگی نیز بوده، چند رسانه را گردانندگی و مدال‌هایی را نیز کسب نموده است. وی در کنار تدریس، به تألیف کتاب نیز مشغول شد. دو کتاب وی به شهرت رسیده‌اند: «ژئوپلتیک افغانستان در قرن بیستم» و «ژئوپلیتیک افغانستان و تحولات منطقه در غرب آسیا». رحیمی خود را دارای اندیشه سیاسی لیبرال می‌خواند.
***
2. چه می‌تواند؟
به باور ما اگر اندیشه سیاسی سیاستمداران در سایه عقلانیت و نسبیت شکل گیرد، در سالم‌سازی فضای جامعه بسیار مؤثر است. از این منظر سردارمحمد رحیمی سیاستمداری جوان، باهوش، زیرک و بااستعداد است. شخصیت اجتماعی و سال‌ها تدریس موجب تقویت قوه تجزیه، تحلیل و استدلال آقای رحیمی شده و برای وی شناخت عمیقی از مسائل سیاسی و اجتماعی به ارمغان آورده است. مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی رحیمی آینده‌نگری، صبر، کنترول احساسات، پرهیز از جزم‌اندیشی، اعتدال روانی، ابتکار عمل، روحیه همکاری، قوه بیان و نگارش می‌باشد.
درک و شناخت دقیق مسائل سیاسی وابسته به تقابل و تضارب اندیشه‌های نسبی میان سیاستمداران است. آقای رحیمی با وجود تجربه کم در عرصه سیاست، به نظر می‌رسد توانسته به یک شناخت قابل قبول از مسائل سیاسی دست یابد. رویکرد سیاسی وی آکادمیک، جوان‌پسند، و مطابق به واقعیت‌ها و خواست‌های جامعه می‌باشد اما توجه بیشتر وی در ارایه بیانی آکادمیک از قضایا است که وی را در میان قشر تحصیل‌یافته محصور نگه می‌دارد.
هرچند حضور آقای رحیمی در حزب وحدت جناح محقق موجب کاهش اعتماد وی میان برخی اقشار مردم و جامعه بین‌المللی است ولی مسیر مطلوبی جهت وارد شدن در کاروزار سیاست افغانستان بود. سردارمحمد رحیمی در صورتی که نقاط ضعف خود را کاهش داده و از نقاط قابل اتکای خود به خوبی استفاده کند، آینده‌ای درخشان خواهد داشت و دارای نفوذ و تاثیرگذاری مناسب در فرایندهای سیاسی و نقش پررنگ در تصمیمات سیاسی خواهد شد.
آقای رحیمی می‌تواند در نسل بعدی سیاستمداران کشور نقش مهمی را به حیث یکی از رهبران برخاسته از میان هزاره‌ها بازی کند. این مرحله بزرگ‌ترین امتحان رحیمی در عرصه سیاست خواهد بود. آیا او دیدهای مثبت به میان آمده میان جوانان سایر اقوام کشور را، هرچند اندک، به نفع خود مدیریت خواهد توانست؟ آیا آقای رحیمی برای تبدیل شدن به یک شخصیت فراقومی موفق خواهد بود؟ آیا او خواهد توانست به ابزارهای قدرت سیاسی که تاکنون دست نیافته، دست یابد؟ آیا رحیمی قادر به افزایش پذیرفتگی نسبتاً میانۀ خود، بین آحاد مردم خواهد شد؟...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد