ژئوپلیتیک افغانستان

وبلاگ انجمن ژئوپلیتیک افغانستان

ژئوپلیتیک افغانستان

وبلاگ انجمن ژئوپلیتیک افغانستان

نشست علمی- تخصصی «وضعیت ژئوپلیتیکی منطقه پس از گفتگوهای صلح در افغانستان»

نشست علمی- تخصصی «وضعی ژئوپلیتیکی منطقه پس از گفتگوهای صلح در افغانستان»


هشتاد و چهارمین نشست علمی تخصصی «مرکز مطالعات اوراسیای مرکزی» دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با همکاری «موسسه تحقیقاتی ابرار معاصر تهران» و «انجمن علمی ایرانی مطالعات منطقه‌ای» با عنوان «وضعیت ژئوپلیتیکی منطقه پس از گفتگوهای صلح در افغانستان» با حضور دکتر سردار محمد رحیمی معاون وزارت معارف و استاد ژئوپلیتیک دانشگاه کابل افغانستان و دکتر جعفر حق پناه مدیر میز مطالعات افغانستان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در روز سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر رحیمی گفت وگوهای صلح، خروج نیروهای خارجی و ژئوپلیتیک منطقه را محور سخنان خود قرار داد و تاکید کرد که  «تحولات داخلی افغانستان می‌تواند ژئوپلیتیک منطقه را تغییر دهد و هرگونه خلا ژئوپلیتیک احتمالی در افغانستان، ممکن است هیجان‌هایی در کشورهای پیرامونی برای ارتباط با گروه های مسلح داخلی افغانستان به وجود آورد. اما این رویکرد باعث لغزش‌های ژئوپلیتیکی خواهد شد و فضای منطقه را امنیتی می‌کند».

در ادامه دکتر جعفر حق‌پناه سه محور موثر بر تحولات افغانستان را نخست محور چین-پاکستان، دوم محور هند-آمریکا و سوم محور ایران-روسیه دانسته و با تاکید بر سطوح بین المللی گفت وگوهای صلح و اعلام خروج، به مسئله نقش‌آفرینی بازیگران خارجی در افغانستان پرداخت. در پایان نشست دکتر بهرام امیر احمدیان استاد دانشگاه تهران، دکتر اکبری مدیر موسسه تحقیقاتی ابرار معاصر تهران، خانم مروتی مسئول مطالعات افغانستان و پاکستان در موسسه ابرار و دیگر شرکت کنندگان در نشست، برخی نکات تکمیلی و پرسش ها را طرح و در مورد آنها گفت و گوکردند.